سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 ما شش نفر(نظریه تحلیل تبادلی)

زنی سی و چهار ساله که ناراحتی اش بی خوابی و دلشوره ی دائمی بود ، به من مراجعه کرد و گفت : «نمی دانم با بچه هایم چکار کنم .» به طور فزاینده ای عصبانی بود ، در همان جلسه اول ناگهان به گریه افتاد و گفت :« شما کاری می کنید که من حال دختر بچه های سه ساله را پیدا کنم » صدایش ضعیف و شکسته بود ، و رفتارش نیز مانند دختر بچه ای کوچک بود . از او پرسیدم چطور شده که احساس میکنی یک دختر بچه سه ساله هستی؟ او در جواب گفت:«

 نمی دانم ... ام ناگهان انگار احساس بدی دارم و احساس می کنم که در زندگی شکست خورده ام» گفتم: « بیا در باره ی بچه ها حرف بزنیم و به طور کلی در باره ی خانواده شاید بتوانیم چیزی در درون تو کشف کنیم که باعث این احاس شکست و نومیدی شده است» دقایقی بعد طی همان جلسه ، صدا و رفتار زن تغییر کرد. او اکنون در در میان حرفهایش با لحنی جدی و قاطع گفت:« خب مگر پدر و مادر ها حق ندارند ؟ بچه ها را باید سر جایشان نشاند»

در طی یک ساعت روانکاوی این مادر به سه حالت کاملاً مختلف و جدا از هم تغییر کرد .

 1)   یکی حالت کودکی کوچک که احساس نومیدی روح او را تسخیر کرده بود.

2) دوم مادر که به حق خود آگاهی داشت

 3) سوم زن بالغی که بادلیل و برهان حرف می زد و مادر سه بچه بود.

شاید تا الآن متو جه بحثی که به حول و قوه ی الهی شروع کردهایم شده باشید بله

 Transactional analysis نظریه ی تحلیل تبادلی  

 

من خیلی به این نظریه علاقمنم و سعی می کنم یه کمی از این لذت رو به خوانندگان عزیز م هدیه کنم.

اول از چند پیش فرض استفاده می کنم

1» هر فرد زمانی کودک بوده است

2» هر انسانی که بافت مغزی اش کارکردی کافی دارد، بالقوه دارای توان کافی برای آزمون واقعیت اشت

3» هر فرد باتلغ ، عملاً والدین یا جانشین والدین داشته است.

به طور خلاصه هر فرد از لحاظ پدیده شناسی و کارکردی خود را به سه صورت «حالت من والد» ،   «حالت من بالغ »    ،    « حالت من کودک» 

ظاهر میسازد

 

  

والد

والد شامل انبوهی از اطلاعات است از رویدادهای خارجی در مغز که بدون سوال و حتی با زور تقریباً در پنج سال اول زندگی فرد دریافت می شود. این ضبطها دوره ای قبل از « قواعد اجتماعی فرد را شامل می شود(قبل از مدزسه). تمام چیزهایی که کودک از پدر و مادرش می بیند و یا می شنود در نوار والد ضبظ می شود . برای هر فرد جنبه والد مخصوص و منحصر به خود اوست. زیرا نوارهای ضبط شده او از تجربه های اولیه زندگی با پدر و مادر خودش برای او مخصوص و منحصر به فرد است.

در جنبه والد شخصیت انسان تمام پندها اخطارها ، قوانین و مقرراتی که بچه از پدر و مادر خود شنیده و یا رفتار آنها را دیده محفوظ است.

از سوی دیگر محبتها ، بقل کردن ها ، خنده ها و صداهای شیرین ناشی از خوشحالی مادر و صورت سرور پدری که به بچه مباهات می کند همه در والد ضبط شده اند.

بعد مرحله ی هشدارها و اخطارهای دیگر فرا می رسد «پسرم، هرگز دروغ نگو»

«هیچوقت به حرف مردم اعتماد نکن»« به زنها اعتماد نکن».

این نوارها بازنواخته می شوندحال اگر پدر و مادر فرد با هم هماهنگی داشته باشند والد او قوی و نرمال می شود ولی اگر والدین با هم تعارض داشته باشند در چنین صورتی والد رویهمرفته ناجور و ضعیف و شکسته خواهد بود.

یکی از قوی ترین راههایی که والد از طریق وارد زندگی حال حاضر ما می شود «گفتگوی درونی» استکه در آن بارک ا... ها و هشدارها و اتهام های زمان کوچکی را می شنویم کسی که طرف مقابل این گفتگو است کودک است.همان بچه ی هنوز به مدرسه نرفته ای که در ذهن ماست. می توانیم درست مثل همان روز ناراحت بشویم ، کاشکی، چرا اینکار رو کردی؟، چرا این کار رو نکردی؟،

... مردم احتمالاً تنها زمانی می توانند ما را ناراحت کنندکه والد مارا برانگیزند و این به نوبه خود ما را از درون مورد اتهام قرار می دهد.

 این قسمت اول نوشته هایم در باره نظریه ی تحلیل تبادلی بود. چطوره

 


  
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :4
کل بازدید : 547624
کل یاداشته ها : 36


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ